Krížom-krážom Škandináviou

08.02.2022
Stanica Ål medzi Bergenom a Oslom
Stanica Ål medzi Bergenom a Oslom

Zvyčajne sa naše cesty začínajú na Slovensku, no tentokrát to bolo inak. Po polročnom Erasme v Bergene som sa rozhodol cestu domov mierne ozvláštniť. Namiesto bežnej situácie, kedy študenti letia domov lietadlom, som sadol do vlaku z Bergenu do Osla. Osobne odporúčam absolvovať túto cestu počas dňa, kedy má človek možnosť kochať sa výhľadmi z vlaku. Cesta trvá vyše 6h, preto je dobré vziať si so sebou nejakú desiatu. 

Prvé moje kroky v Osle viedli do Frognerparken. Tento park je známy pre veľké množstvo rozličných sôch od umelca Gustava Vigelanda. V centre parku môžu turisti obdivovať monolit, okolo ktorého sú sochy zobrazujúce život človeka od narodenia po smrť.

Klasickým turistickým miestom je Opera house, na ktorého strechu sa voľne dostanete. Sú odtiaľ pekné výhľady na fjord i mesto.

Prvú noc som strávil v Osle pre mňa netradičným spôsobom. Odhodlal som sa nájsť si nocľah cez Couchsurfing a mal som docela šťastie. Ozval sa mi Benjamín, ktorý ma ubytoval vo svojom malom byte neďaleko centra. Večer sme si pripravili tradičnú nórsku večeru mladých, pizzu Grandiosu.

Kostol Sofia
Kostol Sofia

Na ďalší deň bol v pláne Štokholm, Benátky severu, kam som priletel lietadlom spoločnosti Norwegian. Letisko Arlanda je vzdialené 45 km od Štokholmu, takže turisti sú odkázaní na cestu vlakom, autobusom alebo taxíkom. Najlacnejšia varianta je autobus, ktorý stojí 148 SEK (cca 14,5 €). Avšak moja cesta v znamení low-cost viedla cez mestečko Märsta, odkiaľ premáva vlak "iba" za 38 SEK (cca 3,7 €). Keďže v Štokholme som už raz bol, tak som nenamieril do historického centra Gamla stan, ale šiel som do mestskej časti Katarina-Sofia. V tejto časti ma najviaz zaujal kostol Sofia. Pokiaľ sa sem vyberiete, určite odporúčam navštíviť výhľadové miesto v okolí reštaurácie Fåfängan. Za návštevu stojí i mestská časť Kungsholmen so svojou radnicou. Jej zvonica sa stala jedným z mestských znakov. 

Vianočné trhy v historickom centre Gamla stan
Vianočné trhy v historickom centre Gamla stan

Práve sa dostávame k hlavnej časti môjho itineráru, k Alandám. Tieto ostrovy sa nachádzajú v Baltskom mori medzi Švédskom a Fínskom. Ich úradným jazykom je švédčina napriek tomu, že sú autonómnou oblasťou Fínska. Ako sa sem dostať? Najlacnejšie je to trajektom z Kapellskär. Cena lístka pre jednu osobu sa pohybuje okolo 12 €. Na Alandy som doplával až neskoro večer, okolo pol 12, čo znamenalo ísť rovno do postele. Tentokrát to bol hostel priamo v Mariehamne (najlacnejší a hrozný). 

Kostol svätého Juraja v Mariehamn
Kostol svätého Juraja v Mariehamn

Mariehamn je pomerne malé mesto, napriek tomu že je hlavným mestom ostrovného štátu. Na prehliadku okolia som teda zvolil najekologickejší a najlacnejší spôsob prepravy, turistiku, resp. chôdzu. Navštívil som miestnu tržnicu, kostol sv. Juraja v srdci mesta, radnicu, ale najviac zaujala moju pozornosť historická časť Östra Smedjan, kde sa nachádza malý prístav s pôvodnými domami. Taktiež tu môžete vidieť ako sa stavajú tradičné lode, alebo môžete navštíviť múzeá týkajúce sa rybolovu či histórie tohoto miesta.

Konštrukcia lode pri prístave v Mariehamn na Alandách
Konštrukcia lode pri prístave v Mariehamn na Alandách

Po prehliadke mesta a výhľadových miest na najbližšom pahorku moja cesta pokračuje ďalším trajektom, ktorého cieľovou stanicou bolo mesto Turku vo Fínsku. Ako je mnoho z nás zvyknutých, že pred každou cestou do zahraničia je potrebné sledovať aktuálne opatrenia, tak ja som práve v tomto momente podcenil situáciu. To čo platilo včera, už nemusí platiť dnes a zo dňa na deň sa zmenili opatrenia vstupu do Fínska. Mal som však šťastie a ako zaočkovaná osoba som musel vyplniť zopár dotazníkov (dali mi ich vo Fínštine) a absolvovať testovanie s tým, že som musel zotrvať v prístave do výsledku testov.

Negatívny výsledok... uf, môže začať najväčšia cestovateľská výzva. Zaumienil som si, že v Turku si nájdem ubytovanie zadarmo tak, že sa budem pýtať miestnych ľudí, či by ma vedeli prichýliť na 1 noc hoci aj do chodby, hlavne aby som neostal v nehostinných podmienkach vonku pri teplote -12 °C. Po niekoľkých neúspešných pokusoch a zbytočných telefonátoch sa na mňa usmialo šťastie a núdzový nocľah sa našiel na malej katolíckej fare. Myslím si, že to nebola náhoda, ale Boží plán.

Vráťme sa späť k pamiatkám a zaujímavostiam mesta. Turku, ktorého pôvodný názov bol Soumi, v preklade Fínsko, je najstarším mestom Fínska. V Turku je pre turistou zaujímavým miestom hrad a katedrála, kde sa zrovna počas mojej návštevy slávila predvianočná sv. omša. Okrem iného je zaujímavé, že na kopci nad mestom sa nachádza holandský mlyn. Cesta k nemu prechádza okolo múzeí, cez parky Urheilupuisto a Samppalinna, a pre nadšencov atletiky okolo parádnej tartanovej dráhy (vonkajšieho štadiónu).

Posledným navštíveným mestom boli Helsinki. Medzi Turku a Helsinkami premávajú autobusy s cenou od 7,90 €. Kvôli krátkosti času a veľkosti mesta Helsinki som sa rozhodol kúpiť si denný lístok na mestskú dopravu (zóna AB za 8 €). Ak sa chcete dostať z letiska alebo na letisku, je potrebné zahrnúť aj zónu C. Helsinki majú dokonca aj metro, ktoré je veľmi jednoduché, pretože pozostáva iba z 1 linky. 

Prvým navštíveným miestom (po hlavnej stanici) bol Esplanadi park. Na základe odporúčania od lokálneho Couchsurfera, som sa zastavil vo výbornej kaviarni Cafe Esplanad, práve na okraji tohoto parku (pozn. kaviareň nie je low-cost, ale aspoň kvalita zodpovedala vyššej cene). Pre milovníkov kolotočov alebo mestských výhľadov je možnosť jazdy na ruskom kole nachádzajúcom sa blízko katedráli Uspenski. Jednou z dominantných stavieb v Helsinkách je prímorská pevnosť Suomenlinna. Záver dňa som strávil v Helsinkskej katedrále, kde som sa pasívne zúčastnil na spievaní vianočných piesní. Keď vravím pasívne, tak je to asi silné slovo, lebo som nerozumel jedinému veršu.

Prenocovanie som mal opäť zadarmo, opäť u Couchsurfera. Posledný deň na cestách bol skutočne iba o presúvaní sa s cieľovou destináciou Slovensko. Absolvoval som jeden vlakový presun, dva lety a cestu autom z Poľska na Slovensko.

PS: Jedna pikoška na záver. Polovicu batožiny som uschoval (lepšie povedané skryl) v Osle pri letisku v lese a pri ceste na Slovensko som si ju vyzdvihol. Dôvod: Low-cost v lietadle zahŕňa iba ruksak. 

Póza pred monolitom so všetkou batožinou
Póza pred monolitom so všetkou batožinou

Zaujímavosti (zdroj):

  • Fínsko je najväčším konzumentom kávy na človeka.
  • Helsinki sú jediné mesto vo Fínsku, ktoré má metro.
  • Fínska voda z vodovodu je považovaná za najčistejšiu, najchutnejšiu a najkvalitnejšiu na svete.
  • V Nórsku je možné si alkohol (viac ako 5%) kúpiť iba v špeciálnych obchodoch s názvom Vinmonopolet.
  • Hrad Turku je jedna z najstaršich stavieb, ktoré stoja vo Fínsku.
  • Mariehamn, kultúrne a hospodárske centrum Alánd, je nazývané najmenšou metropolou sveta.
  • Nóri sú dochvíľni, no Fíni berú ako urážku, keď neprídeš načas, ideálne aspoň minútku pred dohodnutým termínom.
© 2018 Ako lacno do sveta. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky